Helende kwaliteit

Stilte in de buitenwereld en in de eigenlijke innerlijke wereld helpt mensen om met drukte en stress om te gaan. Hoe die rust wordt bereikt, is voor iedereen verschillend. Zo kan actieve, lichamelijke beweging helpen om fysiek en mentaal te ontspannen. Het uitoefenen van een sport zoals hardlopen, wandelen of fietsen of bewegingsoefeningen zoals in tai chi, qiqong of yoga, kunnen ons uitwendig en inwendig tot rust brengen.

Beweging geeft rust en vaak ook verstilling. Het principe ‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’ was al in de oudheid gekend. Het boet tot op dag van vandaag niet aan kracht in.

Ik mocht mij als kind nog vervelen, zálig. Vandaag de dag is dat bijna een schande. Alsof je dan je tijd verdoet.

Ignace Cornelissen

Ik ben al zowat 25 jaar een fervente jogger. Ik loop meestal vroeg in de ochtend midden in de natuur, in de prachtige omgeving van De Liereman. Daar geniet ik met volle teugen van de stilte. Het verglijden van de nacht, de geboorte van de dag en het ochtengloren zijn de momenten waar op ik de stilte het meest intens ervaar. … De stilte en rust laten me niet onberoerd. Ik kan ze niet vatten. Het maakt me stil, doet me deel uitmaken van de natuur in een intiem, bezielend gebeuren. (Fragment uit de toespraak bij de opening van de tentoonstelling Monumenten van stilte, maart 2007, Oud-Turnhout)

Jef Kersemans

Stilte is waarneembaar in jezelf. Als ze versmelt met de stilte daarbuiten kan je ze een fundamenteel gevoel van eenheid geven met het geheel, het gevoel van bestaan, de beste zalf voor eenzaamheid.

Daniël Poelmans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *